< Back to 68k.news IL front page

ומה עם החטופים | מאמר מערכת

Original source (on modern site) | Article images: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

מיקומך באתר

  1. דעות
  2. מאמר מערכת

מיצג למען השבת החטופים בכיכר הבימה בתל אביב, בשבוע שעבר. ישראל צריכה למנף את הניצחון הנקודתי על איראן ולקדם — עכשיו, ובכל הנחישות — עסקה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה בעזה צילום: תומר אפלבאום

מיצג למען השבת החטופים בכיכר הבימה בתל אביב, בשבוע שעבר. ישראל צריכה למנף את הניצחון הנקודתי על איראן ולקדם — עכשיו, ובכל הנחישות — עסקה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה בעזה צילום: תומר אפלבאום

16 באפריל 2024

ביום שאחרי המתקפה האיראנית והדיפתה המוצלחת בידי צה"ל וחברות הברית האזורית — 133 החטופים עדיין נמקים בשבי חמאס. לא במקרה הודה אתמול השר גדי איזנקוט בכנס המכון הדמוקרטי, ש"האויב החלש ביותר במזרח התיכון גרם לנו לנזק הקשה ביותר". הוא שיבח את יכולות צה"ל מול המתקפה האיראנית, אבל באותה נשימה ציין, כי צה"ל לא מצליח כמעט להגיע למקומות שבהם מוחזקים 133 החטופים, "שנמצאים במרחק שעה ועשר דקות מפה".

ואמנם, מול "האויב החלש ביותר" ישראל של נתניהו מסרבת להקשיב לידידותיה בעולם ומוצאת עצמה מבודדת יותר ויותר, בעודה מתרחקת מעסקה שתבטיח את השבת החטופים. את הסירוב הזה אי אפשר להבין מחוץ להקשר סירובה של ישראל לדון ב"יום שאחרי", ובעיקר ההקשר הכולל של פתרון לבעיה הפלסטינית.

תחת שנות שלטונו הארוכות של בנימין נתניהו התבססה הפרדיגמה המדינית שלו, שעיקרה היפוך הפירמידה שבראשה עמדה ההנחה, כי הדרך לשלום במזרח התיכון עוברת קודם כל בפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני. נתניהו דחק את פתרון הסכסוך עם הפלסטינים לסוף התור, ודאג להשאירם שם על ידי חבלה מכוונת באפשרות להקים מדינה פלסטינית, זאת על ידי טיפוח חמאס והחלשת הרשות הפלסטינית. גם פירמידת האיומים הסתנכרנה בהתאם: כמה שיותר רחוק — יותר מאיים, ובעיקר יותר מעניין. ישראל של נתניהו זילזלה באיום מצד חמאס, קונספציה שהתנפצה לרסיסים לפני חצי שנה.

אסור לתת לקיצונים שבשלטון לתרגם את ההישג מול איראן לאשליה כוזבת, שלפיה לישראל יש יכולת וגיבוי בינלאומי להעמיק את המלחמה בעזה. הלקח שישראל חייבת להפיק מליל המתקפה האיראנית מתמצה בצורך לפעול בתיאום עם בעלות בריתה — ובראשם הנשיא ג'ו ביידן. כשם שאל לישראל לתקוף באיראן בניגוד לעמדה האמריקאית, כך גם אסור לה לתקוף ברפיח ולאבד את המומנטום שנוצר בעקבות התקיפה האיראנית. עליה למנף את הניצחון הנקודתי על איראן ולקדם — עכשיו, ובכל הנחישות — עסקה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה בעזה. לשם כך עליה לקדם בברכה דיון על "היום שאחרי" עם בעלות בריתה בארה"ב, באירופה ובמזרח התיכון, ותחת חסותן.

ברצחנותה ובהיקפה חסרי התקדים הצליחה מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר להחזיר את הבעיה הפלסטינית אל ראש סדר היום הלאומי והעולמי. אסור שתשומת הלב הלאומית תוסר שוב מהסכסוך המקומי ואסור להניח לחטופים להידחק אל סוף התור ביחד עם הפלסטינים.

לחצו לקבלת עדכונים בנושא:

על סדר היום

יועץ ר"מ קטאר ל"הארץ": "בכל פעם שהתקרבנו לעסקה נעשתה חבלה"

מקור במו"מ: נראה שחמאס הפסיק לשקר ומציג את מספר החטופים שביכולתו לשחרר

מפגינים חסמו את איילון והדליקו כתובת אש על הכביש

"כשבן אדם נכנס אליי לחדר, הדבר הראשון שהוא רואה זאת חרב"

רז הרשקו זכתה בזהב באליפות אירופה בג'ודו, ארד לענבר לניר

כתבות שאולי פספסתם

< Back to 68k.news IL front page