< Back to 68k.news IL front page

ישראל שגתה בהערכת התגובה האיראנית להתנקשות ועדכנה את ארה"ב ברגע האחרון

Original source (on modern site) | Article images: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]

מיקומך באתר

  1. חדשות
  2. מדיני ביטחוני

מסמכים ישראליים פנימיים מגלים כי ישראל תכננה את ההתנקשות בבכיר משמרות המהפכה במשך כחודשיים, וזו אושרה בקבינט המלחמה כשבוע קודם לביצועה. מקורות: אוסטין אמר לגלנט כי הכוחות האמריקאיים היו בסכנה בשל היעדר התראה מספקת

חגיגות בטהראן אחרי המתקפה צילום: Morteza Nikoubazl via Reuters Co

חגיגות בטהראן אחרי המתקפה צילום: Morteza Nikoubazl via Reuters Co

18 באפריל 2024

מסמכים פנימיים ישראליים שהגיעו לידי ניו יורק טיימס מגלים כי תכנון ההתנקשות בבכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי בדמשק נמשך כחודשיים, וכי בישראל לא העריכו את סדר הגודל של התגובה האיראנית על ההתנקשות כפי שהיתה בפועל. המסמכים מתארים מגוון תגובות אפשריות, ובכלל זה מתקפה מצומצמת מטעם איראן ומתקפה מצומצמת מטעם שלוחותיה.

מקורות אמריקאים ומקור ישראלי אמרו לעיתון כי בישראל סברו תחילה כי התגובה האיראנית תהיה מוגבלת אך נאלצו לעדכן את ההערכה, ואחר כך הודו ששגו בהערכת תוצאות ההתנקשות. לפי העיתון, צה"ל ושירותי המודיעין של ישראל צפו שאיראן תשגר לא יותר מעשרה טילי קרקע־קרקע — במתקפה נגדית שתכונה "שלכת מאוחרת". באמצע השבוע שעבר הבינו בישראל שאיראן מתכננת תגובה חריפה יותר, ושינו את ההערכה ל-60-70 טילי קרקע־קרקע. גם זו, כפי שהתברר, היתה הערכת חסר. ב-14 באפריל לפנות בוקר שלחה איראן יותר מ-300 טילים וכטב"מים לעבר ישראל.

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין, בחודש שעבר צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין, בחודש שעבר צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

מהמסמכים הפנימיים עולה עוד כי הפעולה בדמשק - שנעשתה ב-1 באפריל — אושרה בקבינט המלחמה כשבוע קודם לביצועה, אך לפי מקורות אמריקאים ההתראה עליה נשלחה לבית הלבן ברגע האחרון. לדבריהם, גם כשהגיעה ההתראה היא נמסרה בדרג נמוך יחסית ולא שיקפה את מידת הרגישות של העניין. ועוד אמרו המקורות כי שר ההגנה לויד אוסטין אמר בשיחתו עם שר הביטחון יואב גלנט ב-3 באפריל שההתנקשות העמידה את הכוחות האמריקאיים במזרח התיכון בסכנה, משום שלא קיבלו מראש התראה מספקת. גלנט, כך לדברי המקורות, לא הגיב.

שעות אחרי ההתנקשות בדמשק זימן משרד החוץ האיראני את שגרירת שווייץ בטהראן, והעביר באמצעותה לוושינגטון מסר שלפיו טהראן רואה בארה"ב אחראית. בתגובה נעזרה ארה"ב בעומאן, בטורקיה ובשווייץ כדי להעביר מסרים לאיראן שלפיהם אין לה כל מעורבות בהתנקשות וכי היא אינה חפצה במלחמה. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, אמר בטלוויזיה כי 72 שעות לפני המתקפה איראן תעביר התראה לשכנותיה. פרטי ההתראה האיראנית למדינות השכנות אינם ברורים, אך מקורות ישראלים אמרו כי המגעים הבינלאומיים בימים שאחרי ההתנקשות אפשרו לישראל לקבל מושג מוקדם על מטרות המתקפה ועל כלי הנשק שאיראן תשתמש בהם.

שר החוץ האיראני עבדאללהיאן בדמשק, בשבוע שעבר. הבטיח לשכנותיה של איראן התראה של 72 שעות צילום: AFP

שר החוץ האיראני עבדאללהיאן בדמשק, בשבוע שעבר. הבטיח לשכנותיה של איראן התראה של 72 שעות צילום: AFP

ב-7 באפריל, פחות משבוע לפני התגובה האיראנית, נפגש עבדאללהיאן עם עמיתו העומאני, באדר אל־בוסיידי, במסקט. דיפלומט המעורה בפרטי הפגישה אמר כי עבדאללהיאן הבהיר כי איראן מוכרחה להגיב אך תגובתה תהיה מרוסנת משום שאינה מעוניינת במלחמה אזורית. מקור אמריקאי אמר כי בממשל ביידן לא חשבו שאפשר להניא את איראן מכוונתה לתקוף, וקיוו כי היקף התגובה יהיה מוגבל. שר החוץ אנתוני בלינקן שוחח עם בכירים בישראל והבטיח להם כי ארה"ב תסייע בהגנה מפני המתקפה האיראנית, ובה בעת דרש מהם שלא לבצע פעולת תגמול מהירה בלי שיבחנו את כל השיקולים.

מקורות אמריקאים וישראלים אמרו כי המתווכות בציר וושינגטון־טהראן ובעלות הברית של ארה"ב מסרו לארה"ב ולישראל כי איראן מתכוונת לפגוע במטרות צבאיות ולא ביעדים אזרחיים. מקורות ישראלים ואיראנים אמרו כי המסר מטהראן היה שביכולתה למתן את התגובה כדי להימנע ממתקפה ישראלית. בפועל, כך לדברי מקורות ישראלים, איראן הרחיבה את תוכנית התקיפה שלה וקיוותה שלפחות חלק מהטילים והכטב"מים שירתה יחדרו את מערכות ההגנה.

"קבינט המלחמה הורה לצה"ל להכין מגוון תגובות אפשריות עוד לפני המתקפה האיראנית" צילום: דובר צה"ל

"קבינט המלחמה הורה לצה"ל להכין מגוון תגובות אפשריות עוד לפני המתקפה האיראנית" צילום: דובר צה"ל

מקורות איראנים אמרו כי לאורך שעות המתקפה על ישראל שמרו משרד החוץ בטהראן ומשמרות המהפכה על קו חם עם ממשלת עומאן, כדי שיוכלו להעביר דרכה מסרים לוושינגטון וממנה. מקור איראני ומקור אמריקאי אמרו כי ביום ראשון לפנות בוקר זומנה שגרירת שווייץ בטהראן שוב, ובאופן חריג, לבסיס של משמרות המהפכה. היא התבקשה להעביר מסר לארה"ב ובו דרישה שלא תתערב ואיום כי אם ישראל תגיב — איראן תתקוף שוב, תקיפה קשה יותר ובלי הודעה מוקדמת.

קבינט המלחמה הורה לצה"ל להכין מגוון תגובות אפשריות עוד לפני המתקפה האיראנית. שלושה מקורות ישראלים אמרו כי בליל המתקפה כמה מהבכירים, בהם בני גנץ וגדי איזנקוט, סברו שישראל צריכה להגיב מיד. לטענתם, המתנה תגרור לחץ בינלאומי שירסן את ישראל ויגרום לאיראן לחשוב שקבעה כללי משחק חדשים לעימות — כללים שאינם מקובלים על ישראל. ביום ראשון לפנות בוקר, אחרי שהתברר כי היקף הפגיעה בישראל קטן, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. קבינט המלחמה דחה את ההחלטה על התגובה הישראלית, ואחר כך דחה אותה שוב.

לחצו לקבלת עדכונים בנושא:

על סדר היום

המפגינים נגד ישראל בקמפוסים לא מסייעים לפלסטינים, אלא לטראמפ

"אני מרגיש שעושים בכוונה כדי להכאיב לנו יותר. זה מכעיס, מקומם ומעליב"

לעומת הרשות השופטת הרפה בישראל, באמריקה השופט לא נרתע

25 שנה לרוצח אישה מרמלה - העונש הכבד ביותר על רצח באדישות25 שנה לרוצח אישה מרמלה, העונש הכבד ביותר על רצח באדישות

טיסות של ארקיע נדחו, ועשרות נוסעים עדיין תקועים בחו"ל

כתבות שאולי פספסתם

< Back to 68k.news IL front page