< Back to 68k.news IL front page

שיגרת - ניצחת

Original source (on modern site) | Article images: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]

בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.

דוא"ל: vip@news1.co.il "המבוגר האחראי" [צילום: ואהיד סאלם/AP] גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה

האירנים הם מוכרים מעולים, מומחים בבניית עוצמה מדומה העולה על כוחם האמיתי. כללי המזרח התיכון, ערש הציוויליזציה האנושית, לא השתנו זה אלפי שנים: מי ששלח צבא טילים עצום לפגוע בנו, ראוי להתייחסות כמי שהצליח. והתגובה בהתאם. אחרת, מזמינים את ה-14 באפריל הבא. בדומה להתייחסותנו לטבח ה-7 באוקטובר.

ביום שישי, כ-36 שעות לפני המתקפה האירנית, פרסם "מומחה לחקר אירן" את הקביעה: "אני שומע את טהרן מדברת ישירות עם לונדון ווושינגטון ומוסרת שלא תפעל בפזיזות, ומבין שכל 'הגישה' האירנית של נתניהו כשלה. אירן היא היום המבוגר האחראי שמחליף מסרים ומרגיע את הזירה. ישראל היא פיל משוגע בחנות חרסינה. מעולם לא היינו רחוקים, מוקצים ומובסים יותר ממה שאנחנו עכשיו".

אירן היא ראש תמנון הטרור במזרח התיכון, המממנת והמפעילה של חמאס, חיזבאללה, החות'ים, המיליציות הפרו אירניות בסוריה ובעירק. בכל מקום שבו נראה אי-יציבות, נמצא את טביעות האצבע של האייתולות. גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה. הקביעה "אירן היא היום המבוגר האחראי" מקבילה לאחותה "החמאס מורתע". הדברים חמורים שבעתיים על-רקע המתקפה במוצאי שבת. אפילו הסיפא אינו נכון לאור הקואליציה המערבית שחברה לעזור לנו בהגנה הצבאית והמדינית.

ניתוחים כאלה הופיעו גם לפני ה-7 באוקטובר. עיקרם: ישראל היא הבעיה. כשם שבעניין בני הערובה בשבי חמאס אותה קבוצה מאשימה דרך קבע רק אותנו ובמיוחד את רה"מ בנימין נתניהו, למרות שחמאס סירב להצעות, וכך אישרו האמריקנים. האמת ניתנת להיאמר, שההפגנות והקריאות החמורות נגד ממשלת ישראל בעיצומה של המלחמה, שיחקו לידי חמאס ולימדו אותם שכדאי להמתין עד שניכנע לדרישותיהם.

ועוד קביעה מאתמול: "אדם נשך כלב. נאלצתי להחזיר לו נשיכה, הסביר בני גנץ-נתניהו, הנשוך שהתעקש גם לנשוך... ככה זה בשכונה שלנו, לא יכבדו אותך אם לא תעניש את הכלב בנשיכה תחת נשיכה". וכמוהו נוספים מאותו חוג בעל השפעה מכרעת בעשרות השנים האחרונות על מדיניות ישראל.

שורת פרשנים - בתוכם "לשעברים" שהיו המעריכים הלאומיים - משוכנעת שהיא רואה כלב ולא ציוויליזציה עם חוקי משחק עתיקים. האמירות הללו מנסות להכניס מיתוס לתוך תבנית רציונלית. מדובר באפיק מחשבה מסוים במערב שכשל כמעט בכל פעם שנדרש לחזות סיכונים שעלו מתהום ההיסטוריה וביטאו כוחות מטא-רציונליים, מיתיים, דתיים. הם לא ידעו להכיל עוצמות כאלו, וגם כיום חסרים כלים להתמודדות עומק עם חוקי התנהגות אחרים וכה רחוקים מעולמם. במקרה הזה, מה שנותר הוא ללחוץ על המוכר והברור (הרציונלי), כלומר על ישראל.

התפיסה הזאת מתוארת כ"שקולה", "לא מתלהמת" ו"הגיונית". אלו מילים ריקות המחפות על אידיאולוגיה חסרת גמישות מחשבתית המשליכה על האויב (בהנחה שהיא מתייחסת אליו ככזה) את התבניות הנפשיות שלה. ההיסטוריה הקרובה (ובוודאי זו הרחוקה) מלמדת שזה לא רציונליזם, אלא השקפת עולם עקבית המעוורת מלראות נכוחה את המציאות. במילים אחרות: הקונספציה. חשוב להיזהר ממומחים כאלה. שבענו די.

תאריך:  18/04/2024   |   עודכן:  18/04/2024 דרור אידר +חשש מהסלמה ניכרת ואולי גרעינית מול אירן 07:09 18/04/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המסקנה האירנית בעקבות כשלון המתקפה על ישראל עלולה להיות, שהיא צריכה נשק עוצמתי יותר וקרוב יותר - והשלב ההגיוני הבא מבחינתה עלול להיות נשק גרעיני, מנתח ניו-יורק טיימס

השיחות על הסכם הגרעין, 2015 [צילום: AP]

חשש מהסלמה ניכרת ואולי גרעינית מול אירן

כאשר אירן הסכימה בשנת 2015 למסור 97% מהאורניום היכול לשמש לייצור פצצה גרעינית, היו רוסיה וסין שותפות לארה"ב ולאירופה בעיצוב ההסכם. הרוסים אפילו אחסנו בתשלום את הדלק הגרעיני של אירן, מה שעורר תקוות שוולדימיר פוטין יוכל לשתף פעולה עם המערב בנושאי ביטחון ויסייע בריסון הממשל האירני העוין.

18/04/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת

סבא"א שוב אינה מגיבה להפרות האירניות

פורום הנגידים של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) סיים את המושב הרבעוני שלו, שהתקיים ב-8-4 במארס, בלי שאומצה גם הפעם החלטה נגד אירן. זאת, למרות שהדוח העיתי שהפיצה סבא"א לפני הכינוס כלל פרטים שהוגדרו על-ידי מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, "מדאיגים" בכל הקשור להתנהלות האירנית מול הסוכנות ולגבי הסטטוס המתקדם של התוכנית. הדוח של סבא"א מציף שורה של סוגיות, שביחס אליהן אירן אינה עומדת בהתחייבויותיה. בין היתר הודגש:

16/03/2024  |  סימה שיין, אלדד שביט  |   כתבות

השמרנים באירן התחזקו - במחיר אובדן לגיטימציה

ב-1 במארס התקיימו באירן הבחירות לפרלמנט (מג'לס), שבו 290 מושבים (חמישה מהם משוריינים לבני המיעוטים הדתיים הרשמיים), המתקיימות אחת לארבע שנים בשיטה אזורית-אישית. במקביל נערכו בחירות ל"מועצת המומחים", שבה חברים 88 אנשי דת, שמתקיימות אחת לשמונה שנים. לפי חוקת הרפובליקה האיסלאמית, אחראית המועצה לפקח על פעילות המנהיג העליון, למנות לו יורש ואף להדיחו אם מצאה שאינו כשיר עוד להמשיך ולמלא את תפקידו.

16/03/2024  |  רז צימט  |   כתבות

המודיעין האמריקני: חמאס יהווה איום במשך שנים; ייתכנו חילופי שלטון בישראל

ישראל צפויה להתמודד במשך שנים עם התנגדות צבאית מצד חמאס, וצה"ל יתקשה לנטרל את התשתית התת-קרקעית של הארגון המאפשרות לאנשיו להתחבא, לצבור כוח ולהפתיע את החיילים. כך סבורה (13.3.24) קהילת המודיעין האמריקנית בהערכת הסיכונים לשנת 2024, שהיא סיכום ההערכות של גופי המודיעין הרבים הפועלים בארה"ב ומהווה תשתית להחלטות המרכזיות של הממשל בנושאי חוץ וביטחון.

12/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות

למעלה ממחצית האירנים אינם יודעים שהם אמורים ללכת היום לקלפיות

בשנת 1975 זכתה מפלגתו של השאה בכל 268 המושבים בפרלמנט האירני עם שיעור הצבעה של 50%. אבל ארבע שנים מאוחר יותר שלטונו קרס ומפלגתו התאיידה. הבחירות המתקיימות היום (1.3.24) לפרלמנט ולמועצת המומחים, הבוחרת את המנהיג העליון, דומות במובן זה שלמעשה יש רק רשימת מועמדים אחת: זו של הנוקשים והנאמנים לשלטון; הפרגמטיסטים נעלמו - מדווח אקונומיסט.

01/03/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת

יוסי אחימאיר

ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...

צבי גיל

בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה

איתן קלינסקי

גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות

< Back to 68k.news IL front page