< Back to 68k.news IL front page

משרד הבריאות: הנתונים על התאבדויות בקרב שורדי הנובה אינם נכונים

Original source (on modern site) | Article images: [1]

הנתונים הקשים נחשפו בכנסת: קרוב ל-50 מניצולי הנובה - התאבדוצילום: ערוץ הכנסת

הוועדה לביקורת המדינה מקיימת היום (שלישי) דיון העוסק בקשיים הביורוקרטיים שחווים הניצולים מהטבח בפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר בדרך לקבלת סיוע וטיפול מהרשויות.

גיא בן שמעון, ששרד את הטבח, העלה נתון קשה במיוחד. "יש קרוב ל-50 מתאבדים מהנובה, זה מספר שהיה נכון ללפני חודשיים. יש עוד המון מאושפזים בכפייה".

במשרד הבריאות טענו כי מדובר בנתון שגוי וכי מוכרים להם פחות מעשרה מקרי התאבדות של שורדי הטבח.

ד"ר גלעד בודנהיימר, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות הדגיש כי "השמועות על מספרי מתאבדים ומספרי מאושפזים בקרב שורדי מסיבת הנובה, אינם נכונים וכך גם נאמר במהלך הדיון ובסופו. בנוסף, מבדיקה שנעשתה מול עמותת קהילת שבט הנובה וכן, מול גורמים נוספים שלוקחים חלק בטיפול בשורדי הנובה עלה כי נתונים אלה אינם מוכרים".

נעמה איתן, שניצלה גם היא, סיפרה: "השתתפתי במחקר שבדק לי את הדופק ועוד פרמטרים וגילה לי כמה אני לא סבבה בכלל. שעות שינה ממוצעת שלי היא שעתיים בלילה. אני אחרי שבע שעות מתחת לעץ שמחבלים עוברים לצידי ומתקשרת למשטרה איפה אתם למה אף אחד לא מגיע. אם יש לי שקט סביבי הראש שלי רועש ואני חוזרת לשם. אני צריכה מישהי שתלווה אותי כל הזמן. אם לא הפסיכולוגית שלי לא הייתי פה. יש לי חברים שעוד לא קמו מהמיטה ואין להם שום מענה. 24 טיפולים? מה זה? כלום. למה אני צריכה להוכיח למישהו על מה שחוויתי? למה צריכה להוכיח ולפרט מה קרה לי? אני הייתי שם".

אור נאסא, שורד הטבח, שיתף: "לא קמים בלילה ולא יכולים לעשות דבר ועכשיו באים ואומרים שצריכים למלא טופס כזה ואחר. זה להרוס לנו את כל היום. אנחנו לא מסוגלים לעשות כלום. חברה הפסיקה לעבוד בגלל התקף נפשי שחוותה אבל הרופאים של ביטוח לאומי לא הכירו בה כנפגעת עבודה. אני צריך ללכת לפסיכולוג אבל יש תור רק לעוד חמישה חודשים".

מעמותת "בשביל החיים" העוסקת במניעת התאבדויות ברמה הלאומית ובסיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו, נמסר כי: "עמותת בשביל החיים עוקבת כל העת אחר מספרי המתאבדים בישראל. נכון להיום ועל פי בדיקה מול הגורמים המוסמכים עולה כי יש מספר מקרי התאבדות בודדים מקרב ניצולי הנובה וודאי לא מדובר בעשרות. מאידך, כל מקרה כואב וטראגי ויש לעשות הכול על מנת למנוע התאבדויות מקרב הניצולים ובכלל.

"מכרז למינוי בקר למקרי אובדנות יצא ממש באחרונה ואנו מצפים שיאויש בקרוב - כך שתהיינה פחות ספקות באשר למספר המתאבדים וניתן יהיה לתת מענה בזמן אמת. ידיעת היקף ההתאבדויות הכרחית תמיד, ובעיקר בעיתות משבר".

< Back to 68k.news IL front page