< Back to 68k.news IL front page

הרב מדן במאמר: מועמד הציונות הדתית לרב הראשי - סרוגים

Original source (on modern site) | Article images: [1] [2] [3] [4] [5]

אליהו לוקסנברג, חדשות סרוגים17.04.24 15:27  ט' בניסן תשפד

  הרב יעקב מדן (דוברות מטה ארגוני המקדש)

במכתב שהגיע לידי מערכת סרוגים ומפורסם לראשונה היום (רביעי), התייחס הרב יעקב מדן לסוגיית המועמדות לרבנות  מטעם הציונות הדתית.

המכתב המלא של הרב מדן

במצב הפוליטי הנוכחי לא קיים סיכוי סביר לבחירת רב ספרדי מן הציונות הדתית. קיים סיכוי כזה, סיכוי טוב, לבחירת רב אשכנזי ציוני. מציאות שבה שני הרבנים הראשיים הם חרדים, וכפי שהיה במשך שנים רבות לאחרונה, היא מציאות שאינה בריאה מסיבות שונות. אחת מהן היא, שהציבור החרדי, גם האשכנזי וגם הספרדי, נשמע להוראות מועצות החכמים וגדולי התורה העומדים בראשו, והוא מעדיף אותם על הוראות הרבנות הראשית. בבחירות הקרובות לרבנות קיים סיכוי לשנות מצב זה בצד האשכנזי, וזה חשוב!.

לפני כעשרה חודשים כונסה קבוצה של ארבעים מרבני הציונות הדתית, בראשות ועדה של שלושה תלמידי חכמים גדולים בתורה, אנשי אמונה יישרי דרך, בראשות מורנו הרב יעקב אריאל, ולידו הרבנים בלומנצוויג ודודקביץ', כדי לבחור את המועמד של הציונות הדתית לרבנות הראשית וכדי למנוע פיצול קולות. היו מספר מועמדים, כולם גדולים בתורה ובמעשים וראויים לאיצטלה הנזכרת. השניים שעלו לגמר היו מוה"ר מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה, ומוה"ר מאיר כהנא, אב בית הדין הרבני באשקלון. כמועמד הציונות הדתית נבחר לבסוף הרב מאיר כהנא.

הבחירות לרבנות הראשית נדחו מסיבות שונות בחצי שנה, וכעת טוען הרב מיכה הלוי, שהשתנו במציאות כמה מן הנתונים, ויש לערוך בחירות חוזרות למועמד הציונות הדתית, ולבטל את התוצאה הקודמת.

הרב מיכה הלוי. (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

הרב מיכה הלוי הוא רב גדול מאוד בתורה, והוא הוכיח את עצמו היטב מבחינה מעשית בדרכיו ברבנות של פתח תקווה בניהול מצויין מערכת כשרות ענפה ושל ענייני רבנות נוספים. זכיתי לתת שיעורים בקהילות בפתח תקווה, ופעמיים זכיתי למספר משתתפים רב במיוחד, משום ששיעורי היה היה צמוד לשיעורו של מוה"ר מיכה, ואנשים רבים במיוחד נהרו לשיעוריו (ובזכותו נותרו או שהקדימו גם לשיעור שלי). אני משוכנע שמדובר ברב מצוין. (את שבחיהם של הרב כהנא ושל המועמדים האחרים לא אמנה כאן.)

עם זאת, דומני שעל רבנים מוטל בראש ובראשונה להיות אנשי אמנה, לעמוד בדיבורם ובבחירתם. כיוון שהיה מוסכם בבחירות שנערכו לפני כעשרה חודשים, שמי שייבחר הוא יהיה מועמדה של הציונות הדתית, עלינו לעמוד בכך, וצדיק באמונתו יחיה. יש הטוענים, שאם מועמדנו יהיה הרב מאיר כהנא, קיים חשש גדול שייבחרו שני רבנים חרדים. אינני סבור שטענה זו מבוססת דיה, ויש הטוענים שדווקא לרב כהנא סיכוי עדיף, אך לעניות הבנתי, גם אם בסופו של יום לא ייבחר רב ציוני, חשוב יותר שנעמוד בדיבורנו ובאמונתנו, שהרי כך הורה אברהם אבינו לבניו, לשמור את דרך ה' לעשות צדקה ומשפט. בלשוננו שלנו - הסכם הוא הסכם, הרב מאיר כהנא נבחר בבחירות ישרות והוגנות, ואין סיבה מוצדקת להפר את ההסכם, הפרה שחילול השם שבעקבותיה גדול לטעמי מנשוא.

הרב מאיר כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ג. יש לי אמון גדול בחברי ועדת הרב אריאל הנזכרת, ואם יחליטו לכנס את הוועדה לבחירות נוספות אקבל זאת בהבנה (אך לא בהסכמה). זאת, בתנאי מפורש וחתום, שאם ועדת ארבעים הרבנים תאשרר את בחירת הרב מאיר כהנא, יתחייב הרב מיכה הלוי לתמוך ברב מאיר כהנא בבחירות לרבנות הראשית, ולא להציג מחדש את מועמדותו באופן עצמאי. אם לא תהיה התחייבות כזו, התכנסות ועדת ארבעים הרבנים מחדש לא תוסיף כבוד רב לאיש, וגם לא לאמינות וליושר. אם אכן תכונס ועדת הרבנים, אני קורא לכולם להעדיף את האמינות והיושר על פני כל שיקול אחר, ולאשרר את בחירתו של הרב כהנא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו

< Back to 68k.news IL front page